wpolityceWspólnota narodowa i kultura są czynnikami najsilniej definiującymi tożsamość— powiedział wiceminister kultury Jarosław Sellin, w trakcie międzynarodowej konferencji poświęconej „budowaniu narodowej tożsamości w sytuacjach pokonfliktowych”.

W Żydowskim Instytucie Historycznym rozpoczęła się międzynarodowa konferencja naukowa „Badanie roli dziedzictwa kulturowego w budowaniu narodowej tożsamości w sytuacjach pokonfliktowych”. Wydarzenie ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń w obszarze odbudowy tożsamości w sytuacjach pokonfliktowych. Konferencja potrwa do 12 września.

W sytuacji konfliktu oprócz dominacji militarnej, zawsze ważną rolę pełni zwalczanie przez wroga dziedzictwa kulturowego narodu. To bowiem wspólnota narodowa i kultura są czynnikami najsilniej definiującymi tożsamość— podkreślił wiceminister kultury.

Dodał, że pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego w sytuacjach, kiedy państwo znika z mapy, kiedy prowadzona jest aktywna propaganda obliczona na zniszczenie istoty tego, czym jest naród, to „zagadnienie, które z pewnością zasługuje na głębszą analizę”.

Jako „symbol destrukcji wymierzonej w polskie społeczeństwo” wymienił m.in. zniszczenie Zamku Królewskiego w Warszawie, który całkowicie legł w gruzach, wysadzony w powietrze w 1944 r.

Zwrócił uwagę, że konferencja poświęcona roli dziedzictwa kulturowego w sytuacjach pokonfliktowych odbywa się w Polsce w przededniu 100-lecia odzyskania niepodległości przez nasz kraj.

Pomimo braku własnego państwa Polacy przetrwali, zachowali własny język, rozwinęli naukę i kulturę, bazując na potencjale swoich obywateli. Rolę dziedzictwa kulturowego w sytuacjach pokonfliktowych możemy zilustrować powiedzeniem Roberta Schumanna, który uznawał, że muzyka Fryderyka Chopina to „armaty ukryte w kwiatach”— podkreślił Sellin.

W ramach konferencji zaplanowano trzy panele dyskusyjne: „Rzecz o autentyzmie, czyli – o istocie miejsc pamięci”, „Rzecz o potrzebie badawczej refleksji, czyli – nauka w miejscach pamięci” oraz „Tożsamość i edukacja, czyli – społeczeństwo po konflikcie”. Uczestnikami dyskusji są dyrektorzy i pracownicy m.in. Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, Muzeum Słowackiego Powstania Narodowego w Bańskiej Bystrzycy, Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma w Warszawie, Państwowego Muzeum na Majdanku i Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie.

Konferencję zainaugurowała prezentacja dyrektora Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu Piotra Cywińskiego, który przybliżył „ewolucję powojenną miejsc mordu”.

Z kolei dyrektor ŻIH prof. Paweł Śpiewak zwrócił uwagę na miejsce, w którym odbywa się konferencja, czyli siedzibę Instytutu, będącego miejscem podtrzymywania pamięci o historii. Według Śpiewaka „szczególnie istotnym pytaniem jest to, jak się zmieniają miejsca pamięci i ich funkcja po czasach wojny”.

Z jednej strony same miejsca pamięci wymagają pieczołowitego technicznego zachowania, ale z drugiej są takie miejsca pamięci, w których nic nie zostało i nie wiadomo właściwie jak tę autentyczność tego miejsca odtworzyć – najprawdopodobniej nie należy niczego odbudowywać, tak jak to jest w Treblince czy w Bełżcu— powiedział PAP prof. Śpiewak.

W ocenie dyrektora ŻIH, „dbałość o pamięć to jest nie tylko sprawa pozostałości, śladów materialnych, ale również kwestia nauki, w jaki sposób budować wiedzę o tych miejscach, z czego tę wiedzę składać – archeologii, historii i tak dalej”.

Prof. Śpiewak podkreślił również rolę edukacji, która „jest teraz trudna, dlatego, że obecne pokolenia są odległe od czasów wojny”. „Europa jest już inna, jest wielokulturowa, więc dla znacznej części Europejczyków, ludzi mieszkających w Europie, ta wojna nie należy do ich pamięci +rodzinnej+” - zaznaczył. Według dyrektora ŻIH, „trzeba tę europejską pamięć umieć przekazać ludziom wychowanym w innych kulturach, islamskiej, buddyjskiej, w kulturach afrykańskich”.

11 i 12 września uczestnicy konferencji wezmą udział w dwóch wizytach studyjnych. Pierwsza odbędzie się w Muzeum w Palmirach, druga obejmie Muzeum Więzienia „Pawiak”, Muzeum Katyńskie i Muzeum Powstania Warszawskiego.

Jak podkreślają organizatorzy, problematyka szeroko rozumianej roli dziedzictwa kulturowego w budowaniu tożsamości w sytuacjach pokonfliktowych wywołuje częste dyskusje zarówno wśród krajowych jak i międzynarodowych gremiów naukowo–badawczych. Tematyka konferencji wpisuje się w aktualny dyskurs dotyczący roli dziedzictwa kulturowego.

logo pr3Z okazji Narodowego Czytania politycy największych ugrupowań czytali "Przedwiośnie" Stefana Żeromskiego. Goście "Śniadania w Trójce" wcielili się role bohaterów powieści Żeromskiego. Wysłuchaj nagrania audycji

Goście audycji czytali fragment "Przedwiośnia" część druga: Nawłoć.

W rolach głównych udział wzięli: posłanka "Nowoczesnej" Barbara Dolniak jako Laura Kościeniecka oraz Andrzej Dera z kancelarii prezydenta jako Cezary Baryka.

Jako kombatant wystąpił Andrzej Halicki z Platformy Obywatelskiej, a w Wandę Okszyńską wcieliła się prowadząca spotkanie Beata Michniewicz. Narratorem był poseł Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Sellin.

Organizatorami Narodowego Czytania są: Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowym Centrum Kultury oraz Stołeczną Estradą. Polskie Radio jest partnerem medialnym akcji.

Zachęcamy do wysłuchania całej audycji, w której poruszono też temat zmiany rzecznika prasowego prezydenta Andrzeja Dudy, zmian w sądownictwie oraz kampanii wyborczej.

naszemiastoWizyta wiceministra kultury i dziedzictwa narodowego Jarosława Sellina w malborskiej Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Ignacego Jana Paderewskiego związana była z termomodernizacją placówki.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego modernizuje placówki artystyczne w całej Polsce. W prowadzonej inwestycji "skorzystała" również Państwowa Szkoła Muzyczna I st. im. Ignacego Paderewskiego w Malborku. W ramach prowadzonych działań docieplono ściany, stropodachy, a także wymieniono okna i drzwi. Inwestycja obejmowała również m.in. wymianę grzejników i zaworów oraz wymianę podgrzewczy elektrycznych. Ponadto w placówce zostały zamontowane również ogniwa fotowoltaiczne, zamontowano systemy wentylacji i klimatyzacji, jak również wymieniono źródła światła na energooszczędne.
Całkowity koszt inwestycji prowadzonej w malborskiej szkole wyniósł blisko 1,7 mln zł.

Prace remontowe w malborskiej szkole muzycznej zakończyły się w ubiegłym roku w listopadzie, a niecały rok później wiceminister kultury Jarosław Sellin spotkał się z dyrektorką placówki Danutą Kuczewską, aby ocenić, jak szkoła prezentuje się już po remoncie.

- Postanowiliśmy w tej perspektywie budżetowej, którą otrzymaliśmy z Unii Europejskiej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeznaczyć bardzo duże środki na termomodernizację placówek artystycznych, ponieważ bardzo często funkcjonują one w starych, często zabytkowych budynkach. Postanowiliśmy zrobić to kompleksowo i objęliśmy tym programem blisko 190 budynków - mówi wiceminister kultury Jarosław Sellin.

- Dzięki termomodernizacji placówki odczuwamy bardzo dużą jakościową zmianę, z której czerpiemy wymierne korzyści, również finansowe - dodaje dyrektorka placówki Danuta Kuczewska.

Jak tłumaczy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Długofalowym efektem programu jest stworzenie bezpiecznego i zdrowszego otoczenia dla około 31 tys. dzieci i nauczycieli poprzez zmniejszenie tzw. niskich emisji, czyli szkodliwych dla zdrowia produktów spalania paliw kopalnych i drewna w kotłowniach i piecach. Modernizacja przyczyni się do tego w trzech obszarach: poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło, poprzez poprawę efektywności przetwarzania energii oraz poprzez zmianę miksu paliwowego. Dodatkowym, choć istotnym skutkiem programu będzie oszczędność energetyczna, co pozwoli zmniejszyć koszt utrzymania placówek. Ponadto otoczenie po modernizacji uzyska nowe walory estetyczne i użytkowe, a uczniowie i nauczyciele będą mieli przyjemniejsze warunki do nauki i pracy".

W województwie pomorskim oprócz malborskiej szkoły muzycznej inwestycją MKiDN zostały objęte także placówki mieszczące się m.in. w Starogardzie Gdańskim, Lębork, Miastko, czy Chojnice.

radiogdanskStarogardzka szkoła muzyczna otrzymała od Ministerstwa Kultury 140 tysięcy złotych na remont zewnętrznej elewacji budynku. Frontowa ściana budynku jest w wielu miejscach popękana i zabrudzona spalinami.
- Pod koniec sierpnia pozyskaliśmy pieniądze na remont zewnętrznej fasady budynku. Prace najprawdopodobniej rozpoczną się jeszcze w połowie września – mówi Radiu Gdańsk Tadeusz Negowski, dyrektor szkoły muzycznej w Starogardzie Gdańskim.

To kolejny remont szkoły w ostatnim czasie. W grudniu ubiegłego roku zakończono termomodernizację budynku. Dzięki wartej 2,4 mln zł inwestycji docieplono ściany i stropy, a także wymieniono m.in. okna, drzwi i grzejniki. Kolejnym etapem jest remont zewnętrznej elewacji.

ZDROWSZE WARUNKI

Jak podkreśla minister Sellin, do 2021 roku ministerstwo chce przeprowadzić termomodernizację jeszcze w 187 budynkach przynależących do 139 szkół. Do tej pory docieplono 31 placówek artystycznych. - Dzięki temu programowi 31 tysięcy uczniów i nauczycieli będzie pracować w zdrowszych warunkach – dodaje minister.

- Cieszę się z remontu potrójnie jako absolwentka szkoły, architekt i przewodniczącą rady rodziców. To zabytkowy budynek, a jego zniszczona i popękana elewacja od dawna domagała się odnowienia. I tak się w końcu stanie – pointuje Anna Lembicz, przewodnicząca rady rodziców.

NOWA AULA

Jak podkreśla Negowski, jednym z problemów szkoły jest brak sali koncertowej z prawdziwego zdarzenia. W tej obecnie istniejącej, podczas rozpoczęcia roku szkolnego, nie mieszczą się wszyscy rodzice wraz z uczniami. Dlatego władze szkoły apelują do ministerstwa o pieniądze na wybudowanie dodatkowego gmachu.

KIEDYŚ SIEDZIBA GESTAPO

Jak mówi Joachim Choina, budynek szkoły muzycznej powstał w 1888 roku. Został wybudowany przez Hermana Winkelhausena, fabrykanta zajmującego się browarnictwem i przemysłem spirytusowym. W tym czasie gmach najprawdopodobniej pełnił funkcję administracyjną. - W czasie okupacji swoją siedzibę w szkole miało Gestapo. Organizowano tutaj doraźne sądy więźniów – przypomina regionalista.

©2005 - 2024 Jarosław Sellin. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper

Search