senatSzanowna Pani Przewodnicząca, Szanowni Państwo.

Zostaliśmy poproszeni o przedstawienie informacji Ministra na temat przyszłości Muzeum Sztuki w Łodzi w kontekście nie przedłużenia kontraktu Dyrektorowi Jarosławowi Suchanowi. Jarosław Suchan pełnił funkcję dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi, instytucji prowadzonej wspólnie przez Marszałka województwa łódzkiego oraz Ministra Kultury przez 15 lat, w latach 2006 – 2021. To muzeum jest jednym z ponad 50 muzeów, których organizatorem bądź współorganizatorem jest Minister Kultury, a to konkretne muzeum - Muzeum Sztuki w Łodzi jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra, ale współprowadzone przez Marszałka co jest istotne w kontekście dalszych informacji. Pan Jarosław Suchan został wyłoniony na Dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi już 16 lat temu w roku 2006 w drodze konkursu. Kiedy minęła mu kadencja w roku 2014 ówczesny Minister Kultury powołał go na kolejną siedmioletnią kadencję bez przeprowadzania konkursu. Kadencja Pana Jarosława Suchana na stanowisku Dyrektora Muzeum Sztuki w tej drugiej kadencji zakończyła się 30 listopada ubiegłego roku. Na ponowne jego powołanie, bo oczywiście z drugim organizatorem byliśmy w kontakcie w tej sprawie i zabiegaliśmy o decyzję w tej sprawie nie wyraził zgody jeden z organizatorów czyli Marszałek województwa łódzkiego. W związku z tym 1.12.2021 r., dzień po wygaśnięciu tej kadencji powierzyliśmy Jarosławowi Suchanowi pełnienia obowiązków Dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi. Do 25 kwietnia bieżącego roku te obowiązki pełnił, a od 26 kwietnia te obowiązki pełni pan Andrzej Biernacki. W związku z koniecznością powołania Dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi na kadencję pełną od 1 grudnia 2022 roku Minister Kultury zamierza przeprowadzić konkurs na kandydata na to stanowisko. 28 czerwca czyli niecały miesiąc temu wystosowaliśmy do Marszałka województwa łódzkiego pismo w którym wyraziliśmy wolę przeprowadzenia konkursu. Nie mamy odpowiedzi na to pismo, ale z rozmowy, którą przeprowadziłem wiem, że taka wola też będzie po stronie drugiego organizatora, więc można zakładać, że konkurs się odbędzie. Moment podania do wiadomości zamiaru przeprowadzenia konkursu powinien w tej sytuacji być podyktowany analizą czasu niezbędnego do skutecznego procedowania kolejnych jego etapów, ale zapewne nie będzie to później niż do końca sierpnia, ponieważ powtarzam do 1 grudnia nowego dyrektora już mieć musimy. Komisja konkursowa zgodnie z ustawą będzie liczyć 11 osób, dwóch przedstawicieli wskaże Marszałek, trzech przedstawicieli wskaże Minister, dwóch przedstawicieli wskażą zakładowe organizacje związkowe działające w tym muzeum, dwóch przedstawicieli wskażą stowarzyszenia zawodowe lub twórcze, i dwóch przedstawicieli wyznacza rada muzeum, co może być w pewnym kłopotem, bo część rady muzeum zrezygnowała z pracy w tej radzie muzeum. Po tych decyzjach kwietniowych musimy radę uzupełnić, żeby ona mogła się zebrać i dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej zgłosić. Mam nadzieję, że będą interesujące propozycje w ramach tego konkursu, że rada będzie miała w kim wybierać mówiąc kolokwialnie i że w związku z tym jeżeli głównym tematem naszego spotkania ma być przyszłość Muzeum Sztuki w Łodzi, że będziemy mogli być spokojni o tę przyszłość związku z profesjonalnym nowym Dyrektorem Muzeum Sztuki w Łodzi, który w tej drodze konkursowej zostanie wyłoniony. Dziękuję bardzo.

Pr24- Ukraińcy nie godzą się na nasze poszukiwania tych miejsc, ekshumacje, pochówki, upamiętnienia. Jednak teraz odblokowali się na ten temat i chcą o tym rozmawiać. Po prostu zauważyli, że ta historia nie powinna ciążyć na naszych relacjach w tak mocny sposób, w sytuacji, kiedy pokazaliśmy, kto jest prawdziwym przyjacielem Ukrainy - powiedział w Polskim Radiu 24 Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego. Wysłuchaj nagrania audycji 

Jarosław Sellin: Ukraińcy zauważyli, że ta historia nie powinna ciążyć na naszych relacjach
Tematem audycji "Świat w powiększeniu" była polityczna historia Polski, a dokładniej wydarzenia, które miały miejsce na Wołyniu, czyli mord na ludności cywilnej. Podczas niedawno obchodzonej rocznicy tego wydarzenia padły słowa dotyczące tego, iż powstanie gremium polsko-ukraińskie. Do tych doniesień w PR24 odniósł się wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.

"Jedna strona medalu"
- Do lutego bieżącego roku nie mieliśmy dużych problemów, jeżeli chodzi o porozumienie się z Ukraińcami, państwem ukraińskim w związku z odnową zabytków związanych z polską kulturą, polskim dziedzictwem. Systematycznie takie prace były tam prowadzone - powiedział Jarosław Sellin.

Dodał, że jednak problemem zawsze były nasze próby przekonywania państwa ukraińskiego i Ukraińców do tego, żeby zgodzili się na upamiętnienie ofiar II wojny światowej, ofiar rzezi wołyńskiej na terenie dzisiejszego państwa ukraińskiego. - Tutaj była blokada, Ukraińcy po pierwsze wypierali z własnej świadomości to, że taki fakt miał miejsce. Po drugie wypierali też ze swojej świadomości fakt, że takie formacje militarne jak UPA lub polityczne jak OŁUN miały jakąś ludobójczą krew na rękach. Oni raczej chcieli pamiętać ich dzielną walkę z opresją sowiecką (...), ale nie można oglądać tylko jednej strony medalu, jest również druga, czyli agresywny nacjonalizm - powiedział gość PR24.

Podkreślił, że Ukraińcy nie godzą się na nasze poszukiwania tych miejsc, ekshumacje, pochówki, upamiętnienia. - Jednak teraz Ukraińcy odblokowali się na ten temat i chcą o tym rozmawiać. Po prostu zauważyli, że ta historia nie powinna ciążyć na naszych relacjach w tak mocny sposób, w sytuacji, kiedy pokazaliśmy, kto jest prawdziwym przyjacielem Ukrainy, w sytuacji najbardziej tragicznej dla tego państwa w ostatnim 30-leciu ich niepodległości - powiedział Jarosław Sellin.

"Grupa robocza na szczeblu wiceministrów kultury"
Dodał, że Polska stara się wykorzystać tę sytuację, dlatego doszło już do dwóch spotkań Piotra Glińskiego z jego odpowiednikiem na Ukrainie. - Jest otwarcie. Będziemy rozmawiać na temat szczegółów tego planu, poszukiwań, ekshumacji, upamiętnień i tworzenia nowych cmentarzy - wyjaśnił gość PR24.

Zaznaczył, że po to powstaje również grupa robocza na szczeblu wiceministrów kultury. - Po stronie polskiej ja stoję na czele tej grupy i mam pięciu współpracowników. Teraz czekamy na skład Ukrainy - powiedział.

tokfmNa antenie Tok FM doszło do starcia Dominiki Wielowieyskiej z Jarosławem Sellinem. Polityk zarzucił jej, że nie pozwala mu się wypowiedzieć. Dziennikarka uznała, że wiceminister nie powinien jej pouczać.

Dominika Wielowieyska pytała Jarosława Sellina o działania TVP. Dziennikarka zarzuciła telewizji publicznej nieobiektywne prezentowanie postaci Donalda Tuska. Wspomniała o materiale, w którym na postać lidera Platformy Obywatelskiej miał zostać nałożony celownik.

Jarosław Sellin uznał, że Wielowieyska nie pozwala mu się wypowiedzieć. Uznał, że dziennikarka „tokuje”.

Pani mnie zaprosiła do programu, by nie dać mi powiedzieć ani jednego zdania? Przecież pani cały czas tokuje. Proszę jednak uszanować to, że pani zaprasza gościa, polityka wybieralnego w wyborach, żeby ludzie poznali jego poglądy, a nie pani poglądy. Pani pełni rolę służebną jako dziennikarka w lepszym poznawaniu poglądów polityków wybieralnych. Pani wybieralna nie jest– stwierdził.

Następnie odniósł się do postaci przewodniczącego Platformy Obywatelskiej.

Donald Tusk jest najbardziej toksycznym politykiem w historii III RP, który uruchomił już w roku 2005 roku i wiernie się tej formuły trzyma, formułę totalnej opozycji i totalnego dzielenia Polaków. (…) I to trzeba pokazywać, bo ten człowiek zapowiada pewien rodzaj wojny domowej w Polsce– powiedział.

Reakcja Wielowieyskiej
W odpowiedzi na słowa Sellina, Wielowieyska poprosiła, by jej nie pouczał.

Ja bym bardzo prosiła, żeby pan mnie nie pouczał. Ja panu przerywałam, bo zadawałam panu konkretne pytanie, a pan mówił nie na temat. I to jest problem– tłumaczyła dziennikarka Tok FM.

Słuchacze decydują, czy słuchają Tok FM, czy nie i czy interesują ich moje pytania, czy nie, a nie pan. Powiedzmy to sobie otwarcie– dodała.

Dyskusja o mediach
Zanim doszło do ostrzejszej wymiany zdań, dyskusja dotyczyła TVP.

Przed rokiem 2015 narracja była taka sama we wszystkich telewizjach. Dzisiaj ten pluralizm mamy. Jedno z dużych mediów telewizyjny prywatnych jest wyraźnie opozycyjne wobec układu rządzącego od siedmiu lat. Drugie, powiedzmy, bardziej neutralne. A telewizja publiczna stara się pokazywać, z pewnym pazurem, rzeczywistość nieco odmiennie niż przed 2015 rokiem. (…) Z większym szacunkiem dla wrażliwości konserwatywnej, prawicowej – mówił Jarosław Sellin.

dorzeczyDo ostrej wymiany zdań doszło w poranku radia TOK FM. Wiceminister kultury Jarosław Sellin spierał się z dziennikarką Dominiką Wielowieyską na temat sytuacji w TVP i roli dziennikarzy.

Znana z ostrych opinii na temat obozu rządzącego i Telewizji Polskiej dziennikarka Dominika Wielowieyska zaprosiła do swojego programu sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosława Sellina.

Sellin: Pani pełni rolę służebną jako dziennikarka
Dziennikarka chciała rozmawiać z politykiem na temat przekazu promowanego przez TVP i propagandy, jaką w jej opinii, rozpowszechnia telewizja publiczna.

Zaproszony do audycji wiceminister kultury nie chciał jednak odpowiadać na pytania na ten temat i tłumaczył zamiast tego jak potrzebne są kanały TVP Kultury czy TVP ABC.

Zdenerwowana Wielowieyska przerwała więc wypowiedź Sellina, tłumacząc, że poseł mówi nie na temat.

– Proszę jednak uszanować to, że pani zaprasza gościa, polityka wybieralnego w wyborach, żeby ludzie poznali jego poglądy, a nie pani poglądy – stwierdził wówczas wiceminister. – Pani pełni rolę służebną jako dziennikarka w lepszym poznawaniu poglądów polityków wybieralnych. Pani wybieralna nie jest – dodał Sellin.

– Ja bym bardzo prosiła, żeby pan mnie nie pouczał. Ja panu przerywałam, bo zadawałam panu konkretne pytanie, a pan mówił nie na temat – odpowiedziała Wielowieyska.

– Słuchacze decydują, czy słuchają Tok FM, czy nie i czy interesują ich moje pytania, czy nie, a nie pan – dodała dziennikarka.

Problemy Ukrainy to wina PiS-u? Zaskakująca teoria Wielowieyskiej
W połowie maja Wielowieyska wywołała falę komentarzy, tłumacząc w mediach społecznościowych z czego wynikają problemy Kijowa w kwestii wejścia do Unii Europejskiej.

"Jeśli ktoś chce być skutecznym orędownikiem wejścia Ukrainy do Unii Europejskiej, to nie może z Unią walczyć na każdym kroku, nazywać ją »okupacją brukselską« i łamać traktaty unijne" – pisała dziennikarka "Gazety Wyborczej".

"To właśnie zachowanie PiS i Orbana zniechęca starą Europę do poszerzania granic Unii" – podkreślała dziennikarka.

TvpwawaRodin był prekursorem nowoczesnego rzeźbiarstwa - powiedział wiceminister kultury Jarosław Sellin podczas czwartkowego wernisażu wystawy "Istota impresjonizmu. Rzeźby Rodina w Łazienkach Królewskich". Wystawę można oglądać do 15 listopada w Pałacu na Wyspie.
Wiceminister Sellin podkreślił, że prezentowana ekspozycja jest kolejnym dowodem ogromnej aktywności wystawienniczej Łazienek Królewskich. Przypomniał, że francuski rzeźbiarz był jednym z najbardziej oryginalnych twórców XIX wieku, który doprowadził do przełamania schematów sztuki akademickiej i odwoływał się do impresjonizmu, choć nie zamykał się wyłącznie w jego ramach. - Jego rzeźby ucieleśniają jednak podstawowe zasady sztuki impresjonistycznej, takie jak ruch, spontaniczność oraz światło. Podczas zwiedzania wystawy dostrzeżemy, w jaki sposób Rodin wychodził poza kanony tworzone przez ówczesnych twórców - wskazał wiceminister Sellin.

Dyrektor Łazienek Królewskich powiedział, że prezentowana wystawa satysfakcjonowałaby twórcę tego miejsca - króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. - Mówił, że należy pokazywać to, co w sztuce najcenniejsze, ciekawe i to, co jest innowacją. Przykładem twórcy nowoczesnego jest Rodin, chyba najwybitniejszy rzeźbiarz początku XX wieku - zauważył dyrektor Łazienek Królewskich.

Podkreślił, że rzeźby Rodina, takie jak prezentowana w Łazienkach "Jean d'Aire", charakteryzują się nie tylko wysoką wartością artystyczną, ale również przesłaniem dotyczącym wartości, takich jak bohaterstwo i oddanie. Przypomniał, że o skali znaczenia twórczości Rodina świadczy to, że, jak zauważają krytycy sztuki, piętno jego twórczości widać we wszystkich rzeźbach, które powstały w XX wieku.

Dyrektor Zbigniew Wawer zapowiedział również, że w Łazienkach Królewskich zostaną zaprezentowane kolejne dzieła Rodina pochodzące z paryskiego Muzeum Rodina. Auguste Rodin (1840-1917) już za życia był uważany za jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy na świecie. Jego twórczość była znana dzięki pomnikom, rzeźbom i dekoracjom budynków w Paryżu i innych miastach Francji. Wykształcenie zdobył w drugorzędnych szkołach i pracując jako pomocnik uznanych artystów. Nie zostało przyjęty do prestiżowej paryskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Jedna z jego pierwszych prac ("Wiek brązu") była tak realistyczna, że artysta został posądzony o wykonanie odlewu na podstawie innego dzieła. Inspiracją Rodina były dzieła Michała Anioła. "Michał Anioł sam mówił, że tylko te prace, które można sturlać ze szczytu góry bez zniszczenia, są dobre. W jego opinii, cokolwiek złamanego przy takim upadku jest zbyteczne" - wyjaśniał Rodin w roku 1911 w rozmowie ze swoim przyjacielem krytykiem sztuki Paulem Gsellem.

Rodin w początkach uważany był za "naturalistę", następnie za "impresjonistę" i wreszcie nazwano go "ekspresjonistą". Wpływ mistrza widać nie tylko u uczniów, wśród których byli tak wielcy rzeźbiarze, jak Camille Claudel czy Antoine Bourdelle (autor paryskiego pomnika Adama Mickiewicza) i Constantin Brancusi. Przed śmiercią artysta przekazał rządowi Francji kolekcję swoich dzieł. W 1919 r. w Paryżu otwarto Muzeum Rodina.

W Muzeum Łazienki Królewskie zaprezentowane zostały trzy dzieła Rodina ze zbiorów Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie: "Jean d'Aire", "Ewa" oraz "Mały tors męski". - Rzeźby te pozwolą zapoznać się z takimi aspektami jego twórczości, jak materiał, ruch czy stany emocjonalne człowieka, które były niezwykle istotne dla artysty. Redukował on elementy swoich prac do tych, które stanowią o istocie rzeczy. Celowo pozostawiał niedopracowane części kamiennego bloku, aby nadać swoim rzeźbom napięcie, a odbiorcy - pozostawić pole do wyobraźni - zauważają autorzy ekspozycji.

Prace przedstawiające fragmenty ludzkiego ciała, które na wielką skalę tworzył Rodin, po raz pierwszy zaprezentowane zostały w 1889 r. na wspólnej wystawie z Claudem Monetem prezentowanej w Galerie Georges Petit w Paryżu. Wystawę można oglądać do 15 listopada 2022 r. w Pałacu na Wyspie.

©2005 - 2024 Jarosław Sellin. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper

Search