sejm2017Minister Jarosław Sellin wziął udział w połączonym posiedzeniu sejmowych Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Kultury i Środków Przekazu.

Zobacz materiał wideo 

Szanowni Panowie Przewodniczący,
Szanowni Państwo Posłanki i Posłowie,
Budownictwo wiejskie, zwłaszcza drewniane posiada duże wartości historyczne, architektoniczne i techniczne, jest przejawem różnorodności kulturowej i lokalnej odrębności, kształtuje tożsamość miejsca. Przykładów regionalnego budownictwa jest wiele, Są to m.in. zagrody osadników olenderskich na Mazowszu i Żuławach, tatrzańskie budownictwo drewniane (wille i pensjonaty zakopiańskie, szałasy i chaty pasterskie), zabudowa wsi podlaskich, mieszkalne budownictwo ryglowe Polski Północnej, ale też budownictwo sakralne, np. kościoły grupy wieluńskiej, małopolskie kościoły izbicowe, cerkwie południowo-wschodniej Polski.
Budownictwo wiejskie (zespoły zabudowy bądź i pojedyncze budynki) podlegają w różnym stopniu ochronie konserwatorskiej. Wojewódzkie urzędy ochrony zabytków, zwłaszcza
w województwach, gdzie budownictwo wiejskie stanowi ważny element zabudowy
(np. podlaskie, podkarpackie, lubelskie, mazowieckie), podejmują działania zmierzające do zachowania w należytym stanie tej zabudowy, decydującej o specyfice i tożsamości regionu. Szczególnej trosce podlegają zabytki drewniane, które jeszcze zachowały się w różnych regionach kraju, jako przykłady miejscowych tradycji budowlanych.
Ochrona tradycyjnego budownictwa wiejskiego, ze względu na szczególne wartości dla dziedzictwa, staje się jednym z priorytetów polityki konserwatorskiej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Podobnie na szczeblu województw podejmowane są działania zmierzające do ochrony budownictwa wiejskiego. Mogą to być np. regionalne programy dotyczące ochrony budownictwa wiejskiego (drewnianego). Przykładem regionu, w którym takie programy miałyby szczególne znaczenie jest Podkarpacie gdzie tego rodzaju obiekty zachowały się najliczniej w Polsce.
Istotne są również działania promocyjne, np. Konkursy na najlepiej zachowane zabytki budownictwa drewnianego), czy warsztaty organizowane przez różne podmioty, warto wspomnieć Centrum Architektury Drewnianej – jednostkę specjalistyczną Narodowego Instytutu Dziedzictwa, ukierunkowane na ratowanie tzw. ginących zawodów np. ciesielstwo, dekarstwo, stolarstwo, snycerstwo.
Nie do przecenienia jest działalność muzeów-skansenów, które ratują zabytki zabudowy wiejskiej, w sytuacji gdy zachowanie zabytku in situ nie jest możliwe.
Istotne znaczenie w utrzymaniu zabytków budownictwa wiejskiego w należytej kondycji są działania prewencyjne – ścisła współpraca terenowych organów ochrony zabytków z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej i Policji – przeciwdziałające zagrożeniu pożarowemu oraz aktom kradzieży i wandalizmu.
W najbliższych latach szczególnie istotnym wyzwaniem, w ramach polityki ochrony zabytków, stojącym przed wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w ochronę dziedzictwa polskiej wsi będzie zapewnienie odpowiednich środków finansowych, umożliwiających dalsze prowadzenie prac konserwatorskich.
Rząd Zjednoczonej Prawicy prowadzi intensywne działania mające na celu osiągnięcie dalszego wyraźnego wzrostu nakładów służących zachowaniu zabytków znajdujących na obszarach wiejskich w Polsce. Przypomnieć bowiem należy, że w ciągu ostatnich 7 lat wzrost budżetu programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Ochrona zabytków” wyniósł ponad 100%. W 2015 r. środki przeznaczone na dotacje w tym programie wyniosły 97,6 mln, natomiast w 2022 r. 215 mln zł. Połowa tej sumy, co stanowi cechę charakterystyczną programu od wielu lat, przeznaczona była na finansowanie prac przy zabytkach, znajdujących na obszarach wiejskich.

OpoleradioW interesie Ukrainy jest to, żeby był bunt w Rosji. Jeżeli uciekający przed poborem powszechnym w Rosji, nie będą mieli gdzie wyjechać, będą się buntować na jej terytorium - ocenił w sobotę wiceminister kultury Jarosław Sellin.
W wyemitowanym w rosyjskiej telewizji państwowej przemówieniu prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił częściową mobilizację w kraju, która rozpoczęła się w środę. Częściowa mobilizacja ma objąć rezerwistów, osoby, które odbyły służbę w wojsku.

Po 19 września Polska i kraje bałtyckie wspólnie oświadczyły, że zaprzestaną wydawania turystycznych wiz Schengen dla Rosjan. Jarosław Sellin na antenie Radia Zet odpowiedział na pytanie, czy Polska powinna wpuszczać Rosjan, którzy uciekają z kraju przed powszechną mobilizacją wojskową.

"Nie można ich wpuszczać, dlatego, że oni popierają politykę Putina i wszystkie sondaże na to wskazują" - powiedział wiceminister. W jego ocenie, "mogą być niebezpieczni w swojej masie na terytorium naszego kraju".

Odnosząc się do argumentu, że w interesie Ukrainy jest to, żeby jak najmniej Rosjan poszło na front, powiedział, że "w interesie Ukrainy jest też to, żeby był bunt w Rosji".

"Jeżeli oni nie będą mieli gdzie wyjechać, będą się buntować na terytorium Rosji, lepiej wyreżyserować taką sytuację" - ocenił Sellin.

dziennikpl- Prędzej czy później, tak jak teczka katyńska trafiła do Polski w latach dziewięćdziesiątych, bo Rosja osłabła, tak prędzej czy później jak Rosja osłabnie, zmieni się władza, trafi do Polski teczka pod tytułem "Smoleńsk". Ja nie będę zdziwiony, ale ci, którzy uważają, że to był zwykły wypadek, to będą bardzo zdziwieni – powiedział w Radiu ZET Jarosław Sellin z Prawa i Sprawiedliwości. To komentarz do kontrowersyjnego przyznania Orderu Orła Białego Antoniemu Macierewiczowi i raportu podkomisji smoleńskiej.

Macierewicz z orderem Orła Białego? "Decyzja zapadła za późno"
Oczywiście, że tak i uważam, że ta decyzja zapadła wiele lat za późno, bo wszyscy twórcy KOR-u tacy jak Jacek Kuroń czy Adami Michnik zostali odznaczeni tym orderem już dawno, natomiast współtwórcy i jedni z najważniejszych twórców, bo tak naprawdę sama idea, to była idea Antoniego Macierewicza, dopiero teraz – odpowiedział Jarosław Sellin.

papArcydzieła Bellotto wyróżniają się wyjątkową pieczołowitością, którą ten przykładał do malowania szczegółów i odwzorowywania architektury – powiedział podczas wernisażu wystawy „Bernardo Bellotto. W 300. rocznicę urodzin malarza” w Zamku Królewskim wiceszef resortu kultury Jarosław Sellin.

"Otwierana dzisiaj ekspozycja jest wspólnym przedsięwzięciem Zamku Królewskiego i Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie. (...) Zamek z okazji 300. rocznicy urodzin malarza pragnie przybliżyć a jego drogę twórczą i dorobek artystyczny" - powiedział w czwartek Jarosław Sellin

Wiceminister kultury podkreślił, że "Canaletto Młodszy, bo tak właśnie zwano bohatera zamkowej ekspozycji, był najwybitniejszym europejskim wedutystą XVIII w.". "Urodzony we Włoszech, tworzył w Dreźnie na dworze Augusta III Wettina oraz w Warszawie na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, którego malarzem nadwornym był od pamiętnego 1768 r." - przypomniał.

"Niewątpliwie miał znaczący wpływ na rozwój polskiego malarstwa. To właśnie spędzony w naszym kraju ostatni okres twórczości artysty oceniany jest jako odmienny od wcześniejszych etapów" - mówił. "Po pierwsze to właśnie w Polsce Canaletto po raz pierwszy podjął się tematów historycznych. Po drugie - widoczna stała się bezpośredniość jego obserwacji oraz formalna przemiana malarstwa włoskiego mistrza. Dzięki kontrastowemu zestawianiu kolorów jego dzieła stały się bardziej barwne i cieplejsze" - wyjaśnił Sellin.

Zwrócił uwagę, że "na warszawskich wedutach, w odróżnieniu od tych przedstawiających choćby Wenecję, Florencję czy Turyn, dużą rolę odgrywają mieszkańcy". "Ulice i place przed kościołami tętnią życiem, zapełnione są szlachtą, klerem czy mieszczanami (...) Arcydzieła Bellotto wyróżniają się wyjątkową pieczołowitością, którą ten przykładał do malowania szczegółów i do odwzorowywania architektury. (...) W swoim warsztacie używał przyrządu optycznego zwanego camera obscura, dzięki któremu rejestrował proporcje budynków oraz perspektywę" - przypomniał.

Wiceszef resortu kultury ocenił, że "odpowiedni dobór dzieł poczyniony przez Zamkowy zespół umożliwi publiczności zapoznanie się z kunsztem i poszczególnymi etapami twórczości mistrza". "Należy przy tym podkreślić, że warszawska odsłona będzie pierwszą w historii tak szeroką i różnorodną prezentacją twórczości Bellotta w Polsce" - podkreślił. "Jestem przekonany, że na wystawę licznie przybędą zwiedzający i zostanie entuzjastycznie przyjęta przez każdego, nawet najbardziej wymagającego widza" - powiedział Jarosław Sellin.

Dyrektor Zamku Królewskiego prof. Wojciech Fałkowski przypomniał, że ta ekspozycja była przygotowywana od wielu lat. "Zaczęliśmy o niej myśleć praktycznie pięć lat temu" - powiedział.

"Ta wystawa, która gromadzi 150 różnych prac - przede wszystkim obrazów, ale również rysunków i grafik wykonanych osobiście przez Bernarda Belloto - jest pracą, która wymagała ścisłej współpracy i wielu partnerów" - podkreślił prof. Fałkowski.

Przybyły na czwartkowy wernisaż wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński wręczył mecenasowi Zamku Królewskiego w Warszawie, wieloletniemu prezesowi KGHM Miedź Polska S.A. Marcinowi Chludzińskiemu Odznakę honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej".

Wernisaż uświetniło wykonanie przez Roberta Gierlacha (bas baryton) i orkiestrę Arte dei Suonatori intermezza Domenica Cimarosy pt. "Il maestro di cappella".

"Dla uczczenia jubileuszu 300. rocznicy urodzin Bernarda Bellotta, zwanego Canalettem, Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie oraz Zamek Królewski w Warszawie – dwie placówki muzealne, które posiadają w swoich kolekcjach najwięcej dzieł artysty – wspólnie zorganizowały wystawę przedstawiającą drogę twórczą i dorobek jednego z najsłynniejszych weducistów XVIII w." - napisano w zapowiedzi ekspozycji, dodając, że jest to "jedno z największych i najważniejszych wydarzeń wystawienniczych w Zamku Królewskim w 2022 r.".

Zwiedzający będą mogli obejrzeć obrazy, grafiki i rysunki najbardziej charakterystyczne dla poszczególnych okresów twórczości Canaletta (ur. 30 stycznia 1721 r. w Wenecji - zm. 17 listopada 1780 r. w Warszawie).

Jak wyjaśniono, na wystawie w Zamku Królewskim prezentowane są dzieła Bernarda Bellotta wypożyczone m.in.: z National Gallery i British Museum w Londynie, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, J. P. Getty Museum w Los Angeles, Fitzwilliam Museum w Cambridge, Manchester Gallery of Art, Museo Capodimonte w Neapolu, Pinacoteca del Castello Sforzesco w Mediolanie, Musei Reali w Turynie oraz Gemaeldegalerie w Dreźnie.

Wystawie będzie towarzyszył obszerny katalog, na który złożą się eseje przygotowane przez najlepszych znawców twórczości Bellotta, a także noty omawiające poszczególne dzieła, przygotowane przez kuratorów i właścicieli obrazów. Katalog zostanie opublikowany w jęz. angielskim, niemieckim i polskim.

Kuratorami ekspozycji są dr Artur Badach i Magdalena Królikiewicz. Wystawa czynna będzie do 8 stycznia 2023 r.

Wydarzenie zrealizowano dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

©2005 - 2025 Jarosław Sellin. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper

Search