W czwartek na konferencji w głównej hali Dworca Głównego PKP w Gdańsku przedstawiciele rządu mówili o wyczekiwanym od lat remoncie obiektu, który ma się rozpocząć w połowie września. Dworzec zmieni się bardzo, a koszt modernizacji to niemal 100 mln zł.
O gruntownym remoncie Dworca Głównego w Gdańsku słyszymy od ponad sześciu lat, ale prace w głównym obiekcie kompleksu dworcowego rozpoczną się dopiero teraz. Wcześniej na przeszkodzie stawały głównie problemy finansowe – oferty przetargowe były nawet o 50 mln zł droższe od kwoty przeznaczonej przez PKP.
Na początku czerwca przetarg udało się wreszcie rozstrzygnąć, mimo że najtańsza oferta w kolejnym przetargu i tak przekraczała możliwości finansowe kolejowej spółki. PKP zdecydowały jednak o dorzuceniu brakujących 16 mln zł i tym samym wykonawcą remontu o wartości 99,6 mln zł został Mostostal Warszawa.
„To jeden z najważniejszych zabytków”
Choć o terminie rozpoczęcia prac i zakresie remontu wiadomo już przynajmniej od kilku tygodni, to przedstawiciele rządu zdecydowali się dopiero teraz na zorganizowanie oficjalnej konferencji prasowej, która w czwartek przed południem odbyła się w głównej hali dworca. Zabrakło na niej konkretów, politycy mówili głównie o wcześniej znanych założeniach planowanej modernizacji.
– Dworzec w Gdańsku to jeden z najważniejszych zabytków w mieście, który nie tylko zostanie gruntownie wyremontowany, ale wręcz uda się odtworzyć jego pierwotny wygląd – mówił wiceminister kultury Jarosław Sellin (PiS). – Co więcej, w tym roku mija 125 lat od momentu rozpoczęcia budowy tego dworca.
Wojewoda pomorski Dariusz Drelich dodał: – To obecnie największa tego rodzaju inwestycja kolejowa w Polsce. Spośród 7 mld zł przeznaczonych na inwestycje infrastrukturalne, aż 100 mln zł przeznaczono na remont gdańskiego dworca.
– Inwestycja w Gdańsku to przykład dobrego wykorzystania środków dla zwiększenia komfortu pasażerów korzystających zarówno z dworca kolejowego, jak i stacji Gdańsk Główny – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Jestem przekonany, że obie modernizacje przyczynią się do poprawy jakości podróży i zachęcą do częstszego korzystania z usług kolei.
Jak będzie wyglądać nowy dworzec?
Remont dworca będzie naprawdę szeroki. Cały kompleks dworcowy zostanie przebudowany, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz (niektóre prace już trwają), zmieni się też układ drogowy przy budynku dworca.
– Już niedługo wykonawca rozpocznie prace. To ważny projekt, zarówno pod względem wielkości i rangi dworca, jak i wartości umowy, czyli 100 mln zł – mówił Krzysztof Mamiński, prezes PKP. – Budynek z pewnością zachowa wszelkie walory historyczne.
Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostaną elewacje, wymienione będą pokrycia dachów, a wykonawca ma też odtworzyć geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie oraz wymienić stolarkę okienną. Planowane są też iluminacja elewacji, otwarcie restauracji (na razie zamknięto tam McDonalda – jeszcze nie wiadomo, czy fast food wróci do budynku dworca po zakończeniu remontu) oraz „estetyzacja” placu przydworcowego.
Wewnątrz budynku odtworzone zostaną z kolei dębowe witryny kasowe i sklepowe, tak jak i historyczne witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast (zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć).
Powstanie też nowa część tunelu podziemnego, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz do przystanków tramwajowych. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami. Planowane zakończenie prac budowlanych, finansowanych także ze środków unijnych, to koniec 2021 roku.