Szanowni Państwo,
pomiędzy 22 grudnia 2019 r. a 4 października roku bieżącego Muzeum Narodowe we Wrocławiu prezentowało wyjątkową wystawę poświęconą twórczości Michaela Leopolda Willmanna, zatytułowaną Willmann. Opus magnum. Pokazano tam najważniejsze dzieła z dorobku jednego z najwybitniejszych malarzy doby baroku w naszej części Europy, którego sława sięgała daleko poza granice Śląska.
Niestety, czas trwania wystawy Willmann. Opus magnum, to także okres, w którym przyszło nam zmagać się z pierwszą falą epidemii i związanych z nią ograniczeń w życiu społecznym, w tym również zamknięcia muzeów. Dlatego, biorąc pod uwagę ogromne zainteresowanie wystawą wrocławską, pojawił się pomysł, aby umożliwić przeżycie tej genialnej, uduchowionej i jakże oryginalnej sztuki jeszcze szerszemu gronu publiczności. Dzięki inicjatywie trzech muzeów, tj. Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej oraz Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie i przychylności licznych kościelnych i świeckich właścicieli dzieł „śląskiego Apellesa” – podjęto się organizacji dwóch nowych wystaw willmannowskich w Warszawie.
Pierwsza z nich, to dziś otwierana w Oddziale Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego prezentacja monumentalnych obrazów Willmanna, składających się na imponujący cykl poświęcony Męczeństwu Apostołów. To ponowne scalenie tych arcydzieł, które przez wieki wisiały obok siebie w klasztorze w Lubiążu, jest unikalną okazją zmierzenia się w takiej skali z geniuszem Willmanna, którego – wraz z powrotem tych obrazów do świątyń warszawskich – nie będzie nam dane już tak intensywnie podziwiać i przeżywać. Próba nawiązania do pierwotnej formy prezentacji tego cyklu, pozwala na uwypuklenie jego wymowy teologicznej, bowiem prócz wielkiego talentu, zawiera się w nich szczególne poczucie religijności oraz zawierzenia, które towarzyszyło całemu życiu Willmanna.
Druga z wystaw willmannowskich, prezentowana będzie w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, gdzie zobaczymy mniejsze formatowo dzieła – obrazy, rysunki i grafiki „śląskiego Rembrandta”. Ekspozycja ta nosi tytuł – Willmann. Opus minor i stanowi swego rodzaju jakościowy pendant do wystawy wrocławskiej. Doprawdy trudno o bogatsze, bardziej zróżnicowane i tym samym pełniejsze zaprezentowanie dorobku tego genialnego artysty, które zapewne przełoży się na zwiększenie wiedzy, także w szerszym kontekście, na temat sztuki barokowej.
Pragnę przede wszystkim podziękować pracownikom wszystkich trzech Muzeów, bez których pracy, a czasem poświęcenia, w tych tak niesprzyjających okolicznościach epidemii coronavirusa, nie moglibyśmy się cieszyć tymi wspaniałymi wystawami. Serdecznie dziękuję także za życzliwość i wsparcie, jakiego temu przedsięwzięciu udzielił J.E.ks.kardynał Kazimierz Nycz, Arcybiskup Metropolita Warszawski.