Dziewięć dni, jedenaście koncertów, pięć sal koncertowych, a w nich ponad 7 tysięcy gości oraz artyści – kompozytorzy i wykonawcy, pochodzący z różnych stron naszego regionu. Pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE wypełniła warszawskie sceny brzmieniami, które zachwyciły publiczność.
Najbardziej oczekiwanym wydarzeniem, na które bilety wyprzedały się w mgnieniu oka, był koncert dzieł Arvo Pärta (Nowe oblicze współczesnej duchowości), jednego z największych kompozytorów współczesnych, najbardziej znanego i cenionego twórcy z Estonii. W Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny oraz Orkiestra Kameralna z Tallina, pod batutą Tõnu Kaljuste, przeniosły słuchaczy w świat pełen duchowości i skupienia. Wysłuchanie Cantus in Memory of Benjamin Britten i innych zaprezentowanych utworów estońskiego mistrza było przeżyciem niemal mistycznym.
Sam Arvo Pärt otrzymał Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, najwyższe polskie odznaczenie w dziedzinie kultury. Jest to twórczość, której nie da się objaśnić, bo pochodzi nie z tego świata – to muzyka, która często jest także jedną z form poszukiwań Boga. Taka jest właśnie twórczość Arvo Pärta – niezwykle uduchowiona, reprezentująca kontemplacyjny nurt muzyki współczesnej, o którym często się zapomina – powiedział wiceminister kultury Jarosław Sellin, wręczając estońskiemu kompozytorowi Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Głębia i indywidualność kompozytorska Maestro Pärta oraz siła przekonywania i prawda płynące z jego muzyki są niepowtarzalne – podkreślił Jarosław Sellin. Kompozytor był wzruszony i w przemówieniu wspominał festiwal Warszawska Jesień sprzed ponad 40 lat. Zaznaczył, że ta wizyta w Warszawie wiele lat temu otworzyła mu oczy na muzykę współczesną.
EUFONIE rozpoczął koncert jubileuszowy Maestro Krzysztofa Pendereckiego w dniu jego 85. urodzin w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Nie wyobrażam sobie, aby na Festiwalu EUFONIE mogła nie wybrzmieć twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zaryzykuję twierdzenie, że Jego muzyka jest kluczem do zrozumienia kulturowego tygla, jakim jest nasza część Europy – powiedział, na gali z okazji urodzin kompozytora, prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.
To właśnie ten środkowoeuropejski kulturowy tygiel zainspirował twórców Festiwalu do zbudowania programu w oparciu o twórczość kompozytorów naszego regionu. Jak pisze Jan Pospieszalski w recenzji, która ukazała się tuż po festiwalu w tygodniku W Sieci : Warszawskie EUFONIE są oryginalnym w skali Europy przeglądem muzyki tworzonej w krajach naszego regionu, w państwach o podobnej historii, położonych między wielkimi muzycznymi potęgami : Rosją i Niemcami. – podkreśla publicysta - EUFONIE (…) to wspaniała okazja nie tylko, by pokazać bogactwo i piękno muzyki serca Europy, lecz także by budować ściślejsze relacje muzycznych środowisk, artystów, twórców, ludzi kultury.
Dzięki konferencji naukowej Festiwal EUFONIE zyska nowy wymiar. Fascynujące będzie pokazanie, jak bardzo splatają się nasze drogi i nasza historia, pokazanie wzajemnych konotacji – zaznacza Dyrektor NOSPR i członkini Rady programowej Festiwalu EUFONIE Ewa Bogusz-Moore.
Anna S. Dębowska na łamach Gazety Wyborczej Co jest Grane 24, podsumowuje pierwszą edycję Festiwalu : debiut debiutem, a już widać skalę. Festiwal ma wyraźną linię programową – poświęcony jest muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. (…) EUFONIE wygrywają swój program w dobrym stylu od pierwszego do ostatniego taktu i ostatniej nuty (…) nic tylko słuchać.
Festiwal został zorganizowany z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę oraz wiele krajów naszego regionu. To znakomita okazja, aby wspólnie świętować te wyjątkowe, przełomowe dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenia. Muzyka zbliża i pozwala nam dostrzec jak wiele łączy Estończyków, Węgrów, Czechów, Polaków.
Artyści Festiwalu przybyli do Warszawy na EUFONIE ze wszystkich krańców naszego regionu i reprezentowali różnorodne gatunki i style – od muzyki klasycznej, poprzez folk aż po elektronikę. Byli z nami m.in.: zespół VOŁOSI, który wraz z węgierskim skrzypkiem Félixem Lajkó poruszyli całą salę Teatru Polskiego, Akiko Suwanai – japońska wirtuozka skrzypiec grająca wraz z NOSPR, Biosphere (Geir Jenssen) & Deathproduction (Helge Sten) z Norwegii z elektronicznymi reinterpretacjami twórczości Arne Nordheima, Hanna Kulenty i jej prapremierowy DoubleCelloConcerto, Aleksandra Kurzak w fenomenalnej interpretacji Symfonii pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego; trio Michał Jacaszek/Virpi Pahkinen/Thomas Strønen prezentujący kolejną premierę – performance Katalog drzew. Muzyka Enescu, Bartoka, Szymanowskiego. A na zakończenie rewelacyjna Budapesztańska Orkiestra Festiwalowa wraz z wirtuozem fortepianu Zoltánem Fejérvárim w repertuarze Antonína Dvořáka. I owacje na stojąco!
Mecenasem I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE był PKN ORLEN.
Festiwal, z ogromnym rozmachem, zorganizowało Narodowe Centrum Kultury. Sukces nie byłby możliwy bez dofinansowania Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronem medialnym festiwal objęły: Rzeczpospolita, Polskie Radio, Polska Agencja Prasowa, TVP Kultura i magazyn Presto.
Partnerzy Festiwalu: Filharmonia Narodowa, Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana, Instytut Adama Mickiewicza, Związek Kompozytorów Polskich, Central European Music Forum, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, Węgierski Instytut Kultury im. Balassiego, Waves Bratislava oraz patronom honorowym koncertów: Ambasadom Estonii, Ukrainy, Słowacji, Rumunii, Republiki Czeskiej i Węgier.