24.01.2022 Pokaz „Madonny z Dzieciątkiem” P. Uccello inauguruje kolejny rok obchodów jubileuszu 50-lecia odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie

Logo MKDNiS kolorowe „Tylko niezwykły entuzjazm, determinacja, niezłomna postawa, ofiarność i wieloletnie działanie całego Narodu – zjednoczonego dla realizacji wspólnego celu, ogromnego na ówczesne lata przedsięwzięcia – przyczyniły się do przywrócenia Zamkowi Królewskiemu w Warszawie świetności i blasku” – powiedział wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego, generalny konserwator zabytków Jarosław Sellin podczas uroczystej inauguracji kolejnego roku obchodów jubileuszu 50-lecia odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie. Wydarzeniu towarzyszył pokaz perły europejskiego malarstwa – obrazu Paola Uccella „Madonna z Dzieciątkiem”, który zagościł w Galerii Arcydzieł.

Wiceminister Sellin podkreślił, że Zamek Królewski w Warszawie – odbudowany z gruzów dzięki hojności milionów Polek i Polaków – jest nie tylko chlubą stolicy, ale przede wszystkim skarbnicą wspaniałych arcydzieł, także tych sprowadzanych z zagranicy.

Dość wspomnieć chociażby o wspaniałej ekspozycji przygotowanej w 2021 r. z okazji stulecia urodzin Jana Pawła II pt. „Arcydzieła z Watykanu”, czy trwającej jeszcze na Zamku wystawie dzieł włoskich artystów pt. „Caravaggio i inni Mistrzowie” – przypomniał Jarosław Sellin.

Generalny konserwator zabytków zaznaczył również, że Zamek Królewski w Warszawie jest prężnie działającą i rozwijającą się instytucją kultury, będąc wzorem do naśladowania dla wielu innych muzealnych instytucji kultury. Ponadto, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1980 r., stanowi obowiązkowy punkt na turystycznej mapie Warszawy, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego poprzez wsparcie finansowe przyczynia się do powiększania bezcennej i niezwykłej zamkowej kolekcji.

Przykładem bardzo dobrej działalności Zamku, także w zakresie współpracy międzynarodowej, jest kolejna, dziś inaugurowana, nader interesująca ekspozycja, której centralnym elementem jest obraz Madonna z Dzieciątkiem autorstwa piętnastowiecznego artysty, wirtuoza perspektywy, florenckiego mistrza, Paolo Uccello. Głównemu aktorowi wystawy towarzyszą cztery inne, korespondujące z nim dzieła mistrzów włoskich pochodzące z kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie – przekazał wiceminister kultury.

Podczas uroczystości wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin wręczył odznaczenia i medale zasłużonym pracownikom Zamku Królewskiego w Warszawie.

Medale Stulecia Odzyskanej Niepodległości, przyznane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę na wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, otrzymali: Joanna Elżbieta Guściora, Małgorzata Łęska, Ewa Maraszek, Monika Mrozowska i Robert Andrzej Ulijasz.

Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” za działalności na rzecz kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, przyznane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, z rąk wiceministra Sellina odebrali: Złoty Medal Gloria Artis - Joanna Nowak, Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” - Natalia Ładyka i Przemysław Mrozowski oraz Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” - Aleksandra Buszta-Bąk, Anna Czekaj, Tomasz Jakubowski, Konrad Nawrocki i Michał Zawadzki.

Perła europejskiego malarstwa na Zamku Królewskim w Warszawie

Madonna z Dzieciątkiem Paola Uccella – jednego z najznamienitszych przedstawicieli włoskiego quattrocenta – to kolejna perła europejskiego malarstwa, która zagościła w Galerii Arcydzieł w Zamku Królewskim.

Quattrocento, czyli wiek XV, jest postrzegany jako przejście ze średniowiecza do epoki renesansu. We Włoszech bogata Florencja, w której władza spoczywała od lat 30. XV w. w rękach Medyceuszy, stała się centrum kulturalnym i intelektualnym epoki. Twórczość florenckich artystów, architektów i naukowców znacząco wpłynęła na rozwój renesansu w Europie. Jednym z najbardziej interesujących artystów tworzących w epoce quattrocenta był Paolo Uccello. Uczeń Lorenza Ghibertiego i przyjaciel Donatella cieszył się sławą wirtuoza perspektywy. Tworzył we Florencji, Wenecji, Bolonii oraz Padwie. Malował freski i obrazy tablicowe, projektował mozaiki i intarsje.

Uccello (wł. ptak) to pseudonim używany przez malarza co najmniej od 2. poł. lat 30. XV w., wiążący się z jego zamiłowaniem do rysowania zwierząt. Twórczość Uccella wywarła wpływ na wielu słynnych malarzy, takich jak Piero della Francesca, Albrecht Dürer czy Leonardo da Vinci.

Madonna z Dzieciątkiem została namalowana po powrocie mistrza z Wenecji do Toskanii ok. 1430 r. Na obrazie zaskakująco oszczędne płaszczyzny architektoniczne tronu w ciekawy sposób kontrastują z bogactwem i złożonością szat oraz oryginalnością póz postaci. To upodobanie do abstrakcji geometrycznej łączone z wpływami sztuki późnego gotyku jest swoistym znakiem rozpoznawczym Paola Uccella.

Ekspozycji obrazu Paola Uccella towarzyszą cztery dzieła, pochodzące z kolekcji zamkowej: Matka Boska Tronująca z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych Taddeo Gaddiego, Matka Boska z Dzieciątkiem i aniołami Rossello di Jacopo Franchiego, Matka Boska z Dzieciątkiem na tronie, ze św. Katarzyną Aleksandryjską i św. Janem Chrzcicielem (przypisywany) Pietro Lorenzettiemu oraz Madonna z Dzieciątkiem Andrea di Nerio.

Wystawę można podziwiać w Galerii Arcydzieł od 25 stycznia 2022 roku (z przerwą konserwatorską od 15 do 18 lutego) do 10 stycznia 2023 r., od wtorku do niedzieli w godz. 10.00–17.00 (ostatnie wejście o godz. 16.00).

©2005 - 2022 Jarosław Sellin. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper

Search