13.11.2021 J. Sellin do uczestników konferencji „Moc biografii. Jak korzystać z historii osobistych w edukacji”

PolinDo uczestników konferencji „Moc biografii. Jak korzystać z historii osobistych w edukacji”
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Warszawa, 13-20 listopada 2021 r.

Zobacz materiał wideo

Szanowni Państwo,
serdecznie dziękuję za zaproszenie do udziału w konferencji „Moc biografii. Jak korzystać z historii osobistych w edukacji”, która nawiązuje do otwartej w styczniu tego roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN galerii „Dziedzictwo”, przedstawiającej 26 postaci wybitnych polskich Żydów, reprezentujących różne obszary twórczości i działalności.
Tematem konferencji będą biografie traktowane jako źródło inspiracji dla młodzieży – mają stanowić zachętę do poznawania motywacji, marzeń i ambicji ludzi, którzy osiągnęli sukces często mimo ograniczeń świata zewnętrznego. Człowiek, jako istota społeczna, ma w sobie naturalne zaciekawienie drugim człowiekiem. Tę skłonność można wykorzystać w edukacji, starając się zainteresować dzieci i młodzież historiami osób, które w wyjątkowy sposób przeżyły swoje życie – rozwijały swoje pasje, działały na rzecz rozwoju wspólnot, stawiały czoła przeciwnościom losu.
Jednocześnie warto pokazywać te postaci prawdziwie, bez mitologizowania, otwarcie opowiadać o ich talentach i sukcesach, ale też o trudnościach czy uwikłaniach życiowych, również w odniesieniu do historii, która często warunkowała wybór danej drogi życiowej. Należy przy tym podkreślić, że mimo iż tematyka żydowska nierozerwalnie wiąże się z tematem Zagłady, to nie jest i nie powinno to być jedyne odniesienie historyczne. Historia Żydów polskich to przecież również przedwojenne losy żydowskich twórców, wynalazców, naukowców… może mniej znany temat i przytłoczony późniejszymi wydarzeniami, ale równie ważny i związany z historią polskiego społeczeństwa na przestrzeni wieków.
W historii polskich Żydów możemy odnaleźć wiele postaci, o których warto opowiadać młodzieży. Były to osoby, którym polska i światowa kultura, gospodarka, myśl polityczna i społeczna wiele zawdzięcza. Były to osoby nietuzinkowe, zaangażowane w pracę, której się z pasją oddawały. O 26 takich ludziach opowiada galeria „Dziedzictwo” Muzeum POLIN. Część z nich jest doskonale znana uczniom i uczennicom z programu szkoły: Julian Tuwim, Janusz Korczak, Bruno Schulz czy Marek Edelman. O niektórych mogli też słyszeć, nie wiedząc, że korzenie tych osób wywodzą się z Polski – Helena Rubinstein czy Dawid Ben Gurion. Żydowskie pochodzenie tych osób nie jest bez znaczenia, choć dla wielu współczesnych nadal może być zaskoczeniem. Ich postawy i praca były inspirowane dziedzictwem kultury żydowskiej i ukształtowanych w diasporze idei – szacunku dla nauki, idei wspólnotowości i dobroczynności – a także wrażliwości na kondycję osób wykluczonych, gdyż często jako Żydzi sami doświadczali ograniczeń w pełnoprawnym dostępie do udziału w życiu społecznym i politycznym.
Muzeum POLIN spełnia niezwykle ważną rolę w przybliżaniu szerokiej publiczności wspólnej, polsko-żydowskiej historii. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wspiera finansowo te działania, m.in. nadzoruje realizację projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe finansowanego z Funduszy EOG (tzw. funduszy norweskich) oraz z budżetu krajowego, w ramach którego odbywa się niniejsza konferencja.

Szanowni Państwo,
proszę przyjąć wyrazy uznania dla wszystkich zaangażowanych w organizację tej konferencji, zaproszonym prelegentom życzę owocnej wymiany doświadczeń, wszystkim Państwu zaś wspaniałych wrażeń i wielu nowych, ciekawych inspiracji.
Jarosław Sellin

©2005 - 2024 Jarosław Sellin. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper

Search