10.07.2021 Nocą telewizje będą mogły emitować więcej reklam

wirtualnemedia logoW cieniu projektu nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji dotyczącej koncesji TVN, Sejm pracuje nad drugą, rządową nowelizacją tej ustawy i nowelizacją ustawy o kinematografii. Oznacza to nowe obowiązki dla serwisów VoD i możliwość emisji większej liczby reklam w telewizji.

Przed sejmową Komisją Kultury i Środków Przekazu szczegóły zmian przedstawił wiceminister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu Jarosław Sellin. Propozycje wdrażają unijną dyrektywę dotyczącą audiowizualnych usług medialnych.

Zmiana przepisów dotyczących reklamy w telewizji
Najwięcej zmian dotyczy przepisów regulujących emisję reklam w telewizji. W praktyce oznaczają one, że nadawcy będą mogli emitować w godzinach nocnych tyle reklam, ile chcą.

- W miejsce dotychczasowych limitów czasu reklamowego, czyli 20 procent w godzinie zegarowej projekt wprowadza podział doby na trzy strefy czasowe, w których będą obowiązywały limity czasu reklamowego, co pozwoli nadawcom na większą elastyczność w rozpowszechnianiu reklam i spowolni spadek wpływów nadawców. Pierwsza strefa od godziny 6 do 18, druga od 18 do 24 i trzecia od północy do 6 rano. W każdej z dwóch pierwszych części nadawca będzie mógł przeznaczać 20 proc. czasu antenowego na reklamę. W trzeciej części nie będą obowiązywały żadne limity ilościowe - tłumaczył Sellin.

 

Więcej treści europejskich
Wiele zmian dotyczy też platform oferujących dostęp do filmów i seriali w ramach wideo na żądanie. Mają one bardziej promować twórczość europejską. Obecnie 20 proc. produkcji powinno powstać w Unii Europejskiej. Pułap ten zostanie zwiększony do 30 proc.

Platformy z VoD będą musiały stopniowo zwiększać liczbę treści z udogodnieniami dla niepełnosprawnych. W 2022 roku 5 proc. bibliotek wideo na żądanie ma zawierać takie pozycje. W 2026 roku ma być to już 30 proc.

Właściciele serwisów z VoD będą musieli bardziej chronić nieletnich, informując rodziców o zagrożeniach w poszczególnych produkcjach.

Pozostałe zmiany
Ministerstwo kultury chce, aby internauta, którego treści wykasowano w jednym z polskich serwisów społecznościowych (to zdaniem autorów nowelizacji m.in. CDA.pl, wykop.pl i chomikuj.pl) mógł odwołać się do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Nowelizacja ustawa o kinematografii rozszerza obowiązek wpłat do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej o nadawców z innych państw, którzy osiągają przychody na polskim rynku. Utrzymana zostanie regulacja, że film może być przerywany reklamami raz na 45 minut, a serial raz na 20 minut. Dłuższe niż godzinę filmy dla dzieci będą mogły być przerywane reklamami.

©2005 - 2021 Jarosław Sellin. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper

Search