Odpowiedź ministra J. Sellina podczas sesji pytań bieżących podczas 34 posiedzenia Sejmu.
Zgodnie z regulaminem konkursów Funduszu Patriotycznego każdy z projektów, które zostały zgłoszone w trakcie trwania naboru podlegały ocenie merytorycznej przez ekspertów. W gronie ekspertów znalazły się osoby o wysokich kompetencjach i doświadczeniu przy realizacji projektów kultury.
Każdy z wniosków podlegał kilkustopniowej weryfikacji. Projekty były oceniane w pierwszej kolejności pod kątem występowania błędów formalnych, a następnie kierowane do oceny merytorycznej. W trakcie oceny merytorycznej każdy z wniosków był niezależnie oceniany przez dwóch ekspertów. Każdy projekt oceniany był indywidualnie, co oznacza, że żaden z ekspertów nie znał oceny drugiego. Zgodnie z regulaminem Funduszu w przypadku, gdy poszczególne zadania otrzymywały na tyle rozbieżną ocenę (powyżej 30% procent różnicy między dwiema ocenami) wniosek kierowany był do trzeciego eksperta. W tej sytuacji suma oceny eksperta rozstrzygającego i najwyższej z dwóch wcześniejszych ocen była decydująca przy ostatecznej klasyfikacji projektów.
Na podstawie ocen ekspertów Instytut przygotował listy rankingowe najlepiej ocenionych projektów. Ostateczne oceny i listy projektów kierowanych do dofinansowania zostały wyłonione podczas posiedzeń tzw. Panelu Ekspertów. W przypadku niemożności wyłonienia decyzji przez osoby wchodzące w skład Panelu, zgodnie z regulaminem, ostateczna decyzja dotycząca przyznania dotacji należała do Dyrektora IDMN.
Zgodnie z §11 regulaminu Funduszu Patriotycznego w Priorytecie I oceniano przede wszystkim spójność i oryginalność koncepcji zadania, formę przekazu, profesjonalizm i doświadczenie osób zaangażowanych w merytoryczną realizację zadania oraz wykorzystanie potencjału kulturowego, więzi lokalnych i relacji z innymi społecznościami. Ważnym wskaźnikiem było również stwarzanie warunków do rozwijania aktywności twórczej i kształtowania postaw otwartych w życiu społecznym, realność przedstawionego harmonogramu.
W Priorytecie II ważnymi kryteriami były m.in. zasadność planowanych wydatków w stosunku do rezultatów i zakresu działań, które obejmuje wniosek, adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Funduszu, kompleksowość i spójność koncepcji, jasno określone cele i oczekiwane korzyści wynikające z realizacji zadania oraz wpływ zakupu wyposażenia na rozszerzenie i uatrakcyjnienie oferty kulturalnej oraz wdrażanie nowoczesnych technologii.
Środki finansowe z Funduszu Patriotycznego otrzymało 160 podmiotów z całej Polski, w tym Koła Gospodyń Wiejskich, samorządowe jednostki kultury, lokalne grupy rekonstrukcyjne i liczne stowarzyszenia odwołujące się do dziedzictwa chrześcijańsko-narodowego. Otrzymane granty przeznaczone zostaną na różnorodne projekty promujące historię i dziedzictwo narodowe naszej Ojczyzny oraz inicjatywy kształtujące postawy patriotyczne i obywatelskie. Jest to obszar, który dotychczas nie był finansowany przez instytucje publiczne, a niewielkie organizacje promujące polską historię i kulturę utrzymują się często ze skromnych środków własnych. Chcieliśmy wyjść naprzeciw potrzebom i nagrodzić tych, którzy swoim działaniem przyczyniają się do podtrzymywania pamięci i promocją dziedzictwa kulturowego.