Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Archiwum - 2009

17.12.2009 Polska Plus składa poprawki do budżetu na rzecz kultury polskiej

INFORMACJA WŁASNA
 
Posłowie Koła Parlamentarnego Polska Plus zgłosili dwie poprawki do budżetu państwa na 2010 roku, drug zakładające zapewnienie niezakłóconego finansowania czterech zasłużonych dla Polski instytucji kultury. Dziś na konferencji prasowej w Sejmie posłowie Kazimierz M. Ujazdowski oraz Jarosław Sellin wraz z wybitnymi twórcami zaprezentowali ich treść.
W konferencji udział wzięli m.in.: Bogna Kowalska - Z-ca Dyrektora Polskiej Orkiestry Radiowej; Piotr Łużny - Z-ca Dyrektora Orkiestry Polskiego Radia AMADEUS w Poznaniu; Małgorzata Orawska - Dyrektor Chóru Polskiego Radia w Krakowie, Aleksander Małkiewicz - Z-ca Dyrektora Chóru Polskiego Radia w Krakowie oraz śpiewaczka Katarzyna Freiwald.

Oto szczegółowa treść poprawek:

W części 77 - Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa zwiększyć dochody z podatku od gier (dz. 756) o kwotę 5.000 tys. zł
z przeznaczeniem na zwiększenie dotacji w części 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego rozdział 92108 Filharmonie, orkiestry, chóry i kapele dla Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

W części 77 - Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa zwiększyć dochody z podatku od gier (dz. 756) o kwotę 6.500 tys. zł
z przeznaczeniem na utworzenie nowej pozycji w części 83 – Rezerwy celowe pt. „Wspieranie działalności: Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” w Poznaniu, Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, Chóru Polskiego Radia w Krakowie”.   


Opracował:
Michał Góras
Dyrektor KP Polska Plus

 


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach

Uznawana za wiodącą polską orkiestrę, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pełni rolę ambasadora kultury, reprezentującego kraj na międzynarodowej scenie artystycznej. W ostatnich latach okazją do przedstawiania polskiej twórczości stały się m.in. koncerty w Brukseli (Europalia 2001 - Polska), Wiedniu (otwarcie Roku Polskiego w Austrii), Dusseldorfie (Dni Województwa Śląskiego w Północnej Nadrenii-Westfalii), Madrycie (koncert galowy Roku Polskiego w Hiszpanii), Rzymie (obchody 70. rocznicy urodzin H.M. Góreckiego), Kijowie (inauguracja Roku Polskiego na Ukrainie), Paryżu (koncert galowy Roku Polskiego we Francji Nowa Polska) i Londynie (inauguracja Roku Polskiego w Wielkiej Brytanii - POLSKA! YEAR). Zespół miał zaszczyt współpracować z jednymi z największych kompozytorów drugiej połowy XX wieku – Witoldem Lutosławskim, Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim, prezentując pierwsze wykonania ich dzieł.

Historia
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach (wcześniej działająca jako Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia) powstała w 1935 roku w Warszawie. Zespół utworzył i prowadził do wybuchu II wojny światowej Grzegorz Fitelberg. W marcu 1945 roku Orkiestra reaktywowana została w Katowicach przez Witolda Rowickiego. W roku 1947 dyrekcję artystyczną objął ponownie - powróciwszy z zagranicy - Grzegorz Fitelberg. Po jego śmierci w 1953 roku Zespołem kierowali kolejno Jan Krenz, Bohdan Wodiczko, Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Jerzy Maksymiuk, Stanisław Wisłocki, Jacek Kaspszyk, Antoni Wit. We wrześniu 2000 r. dyrektorem naczelnym i programowym została Joanna Wnuk-Nazarowa. W latach 2001-2007 funkcję dyrektora artystycznego pełnił Gabriel Chmura, od stycznia 2009 stanowisko dyrektora muzycznego objął Jacek Kaspszyk a II dyrygentem został Michał Klauza. Pierwszym dyrygentem gościnnym NOSPR jest Stanisław Skrowaczewski, dyrygentem honorowym - Jan Krenz a doradcą artystycznym - Jerzy Semkow.

Nagrania
Orkiestra zrealizowała 198 płyt CD dla wielu polskich i zagranicznych wytwórni (m.in. Decca, EMI, Phillips) oraz dokonała licznych nagrań archiwalnych dla potrzeb Polskiego Radia. Dla firmy Naxos zarejestrowała m.in. wszystkie dzieła Witolda Lutosławskiego (9-płytowy album), wszystkie symfonie Czajkowskiego i Schumanna, większość Pendereckiego (I-V) i Mahlera (bez VIII) oraz utwory Kilara, Wieniawskiego, Moszkowskiego i Góreckiego a dla wytwórni Chandos Records - trzypłytową serię z muzyką Mieczysława Weinberga. Nagrane przez NOSPR Credo Pendereckiego, III Symfonię Góreckiego oraz Missa pro pace Kilara, Polskie Radio wydało na płytach DVD oraz SACD jako Tryptyk sakralny.
Za dokonania fonograficzne orkiestra wyróżniona została licznymi nagrodami: m.in.  nagranie pięciu koncertów fortepianowych Prokofiewa pod dyrekcją Antoniego Wita z Kun Woo Paikiem w partii solowej zdobyło nagrodę Diapason d'Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie du Disque, a rejestracja Symfonii Turangalila Oliviera Messiaena pod dyrekcją Antoniego Wita nagrodzona została Cannes Classical Award 2002. Ostatnio, płyta nagrana dla wytwórni DUX z utworami Krzysztofa Pendereckiego (Capriccio na skrzypce i orkiestrę, De natura sonoris no. 2 oraz Koncert na fortepian i orkiestrę Zmartwychwstanie) z udziałem NOSPR oraz solistek Beaty Bilińskiej i Patrycji Piekutowskiej pod dyrekcją kompozytora, otrzymała prestiżową nagrodę Midem Classical Award 2008 w kategorii Muzyka współczesna.

Artyści
Wraz z NOSPR - zarówno w Polsce, jak i za granicą - występowało wielu znakomitych dyrygentów i solistów, m.in. Martha Argerich, Leonard Bernstein, Rudolf Buchbinder, James Conlon, Placido Domingo, Pierre Fournier, Nicolai Gedda, Barbara Hendricks, Julius Katchen, Leonidas Kavakos, Wilhelm Kempff, Kevin Kenner, Paweł Klecki, Kiryłł Kondraszyn, Marguerite Long, Witold Lutosławski, Charles Mackerras, Misha Maisky, Neville Marriner, Kurt Masur, Shlomo Mintz, Ivan Monighetti, Garrick Ohlsson, Kun Woo Paik, Krzysztof Penderecki, Maurizio Pollini, Hermann Prey, Ruggiero Ricci, Mścisław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Jerzy Semkow, En Shao, Stanisław Skrowaczewski, Isaac Stern, Henryk Szeryng, Yan Pascal Tortelier, Pieter Wispelwey, Krystian Zimerman, Nicolai Znaider.

Tournées
Orkiestra występowała niemal we wszystkich krajach Europy (regularne tournées do Wielkiej Brytanii i Niemiec), w obu Amerykach, a także w Japonii, Hongkongu, Chinach, Australii, Nowej Zelandii, Korei i na Tajwanie, ciesząc się wszędzie uznaniem krytyki i publiczności. W powojennej historii odbyła 173 zagranicznych podróży koncertowych, prezentując niemal zawsze muzykę polską.
 
Projekty
W ostatnich latach NOSPR zrealizowała projekty, które spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony krytyki i słuchaczy:
- Maraton twórczości Góreckiego zorganizowany przez NOSPR z okazji 70. rocznicy jego urodzin stanowił przegląd twórczości katowickiego kompozytora. Maraton obejmował osiemnaście koncertów, podczas których wykonane zostały wszystkie opublikowane utwory Henryka Mikołaja Góreckiego.
- Pociąg do muzyki Kilara odbył się w 60. rocznicę wyjazdu kompozytora ze Lwowa. W wyrazie uznania dla dokonań Wojciecha Kilara NOSPR odbyła znamienną podróż. Jej trasa wiodła z rodzinnego miasta kompozytora, poprzez Rzeszów, Kraków i Katowice, do klasztoru na Jasnej Górze w Częstochowie. Podczas podróży orkiestra koncertowała na dworcach kolejowych miast związanych z kompozytorem, przedstawiając jego najsłynniejsze utwory.
- Muzyczna podróż morska - na pokładzie najpiękniejszego polskiego statku - Daru Młodzieży, muzycy NOSPR odwiedzili Łotwę, Estonię oraz Finlandię, by w stolicach tych państw zaprezentować zarówno twórczość polską, jak i dzieła kompozytora łotewskiego, estońskiego i fińskiego. Tournée zakończył uroczysty koncert na Skwerze Kościuszki w Gdyni.
- Dzień Kilara - podczas trzech koncertów w Katowicach oraz jednego na Jasnej Górze, NOSPR, prezentując dzieła Wojciecha Kilara, uczciła 75. rocznicę urodzin Mistrza.
- Festiwal Górecki*Penderecki był ważnym wydarzeniem artystycznym uświetniającym obchody jubileuszowe kompozytorów. Podczas 6 koncertów wykonane zostały utwory reprezentujące wszystkie okresy ich twórczej drogi - od czasów awangardy po dzieła najnowsze.
NOSPR jest również organizatorem biennale – Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza, którego trzecia edycja odbyła się w marcu 2009 roku.

 

 

Polska Orkiestra Radiowa
   W 1945 roku, skrzypek i dyrygent Stefan Rachoń założył orkiestrę, która spełniać miała wielorakie zadania. Do podstawowych obowiązków zespołu należało dokonywanie nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, które stanowiły wówczas jedną instytucję. Nie można zapomnieć też o publicznych występach podczas uroczystych koncertów i festiwali. 
 W połowie lat siedemdziesiątych pojawili się nowi dyrygenci, pełniący również funkcje dyrektorów artystycznych. W latach 1975 - 1980 na czele orkiestry stał Włodzimierz Kamirski, następnie Jan Pruszak (1980 - 1988) i  Mieczysław Nowakowski (1988 - 1990). Za kadencji Tadeusza Strugały (1990 -  1993) orkiestra uzyskała dzisiejszą nazwę i przeniosła się ze studia M-1 przy ul. Myśliwieckiej do nowej siedziby Studia Koncertowego Polskiego Radia, które wkrótce uzyskało zaszczytne miano - im. Witolda Lutosławskiego. Studio, w którym miejsca może zająć ponad czterystu słuchaczy, wyposażone jest w nowoczesną aparaturę, umożliwiającą nagrania i transmisje radiowe koncertów. Zasłynęło, daleko poza granicami Polski swoją wspaniałą, niepowtarzalną akustyką.
    W latach 1993 - 2006 szefem artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej był Wojciech Rajski. Obejmując Polską Orkiestrę Radiową, odnowił zespół organizując przesłuchania i egzaminy w efekcie których zaangażował wielu młodych, pełnych entuzjazmu muzyków. Do codziennych obowiązków orkiestry należą nagrania archiwalne dla Polskiego Radia oraz koncerty publiczne w Studiu im. W. Lutosławskiego. Polska Orkiestra Radiowa wyrusza w podróże artystyczne poza granice kraju. Gościła między innymi we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Luksemburgu, Austrii, Hiszpanii, Niemczech, Czechach i na Łotwie wszędzie spotykając się z gorącym przyjęciem publiczności i uznaniem krytyków muzycznych. We Włoszech orkiestra wystąpiła m.in. w słynnym mediolańskim teatrze La Scala, w Audytorium Lingotto w Turynie, w Holandii w sali Concertgebouw w Amsterdamie, w Niemczech w Alte Oper we Frankfurcie, a także w wielu innych znakomitych, renomowanych salach koncertowych Europy. W jej wykonaniu zabrzmiały utwory Wojciecha Kilara podczas wręczeniu kompozytorowi „Złotego Berła”- nagrody Fundacji Kultury Polskiej i podczas Gali Koncertowej na Targach Muzycznych Midem w Cannes. W 2005 pod batutą Jerzego Maksymiuka nagrała operetkę J.Straussa  Zemsta nietoperza - jest to pierwsze nagranie tej operetki w języku polskim.
   W marcu 2007 na stanowisko dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej został powołany Łukasz Borowicz, który z orkiestrą współpracował od kilku lat prowadząc nagrania i koncerty. Nagrana wspólnie płyta z udziałem Dominika Polońskiego otrzymała w 2007 nagrodę Fryderyka. Sezon koncertowy 2007/2008 Polska Orkiestra Radiowa zainaugurowała koncertowym wykonaniem opery Falstaff Verdiego, a w marcu 2008 podczas 12. Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena wykonała operę Lodoiska Cherubiniego przygotowaną pod opieką artystyczną Christy Ludwig. Obie te opery zostały wydane przez Polskie Radio na płytach kompaktowych, a nagranie Lodoiski było nominowane do nagrody Midem Classical i Fryderyk.
    19 i 20 kwietnia orkiestra zagrała wszystkie symfonie Roberta Schumanna. Bogaty sezon artystyczny zakończył się 8 czerwca wykonaniem dwóch utworów o tym samym tytule - Pieśń oziemi Romana Palestra i Gustava Mahlera. Sezon 2008/2009 orkiestra rozpoczęła koncertowym wykonaniem opery  Maria Romana Statkowskiego. Wkrótce to nagranie zostanie wydane na płytach CD Polskiego Radia. Dla uczczenia 100. rocznicy urodzin i 40. śmierci Grażyny Bacewicz zostały nagrane jej 3 koncerty skrzypcowe, z solistką Joanną Kurkowicz i Uwertura. Nagrania te ukazały się na płycie CD nakładem wytwórni Chandos Records. Na 13. Wielkanocnym Festiwalu  Ludwiga van Beethovena POR wraz z Chórem Polskiego Radia brała udział w wykonaniu opery Berggeist Louisa Spohra, wydanej na płytach CD przez Polskie Radio. W maju orkiestra gościła w Seulu, na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym. Koncertami dyrygowali Krzysztof Penderecki i Łukasz Borowicz. Sezon 2008 / 2009  zakończył monograficzny koncert utworów Andrzeja Panufnika, jest to część dużego projektu we współpracy z wytwórnią cpo - nagrania radiowe utworów Panufnika pod dyrekcją Łukasza Borowicza zostaną wydane na 3 płytach kompaktowych. Bieżący sezon Orkiestra zainaugurowała koncertem XIX-wiecznej muzyki polskiej. W programie: II Symfonia I.F.Dobrzyńskiego i jednoaktowa opera Flis S.Moniuszki.  Kontynuacją obchodów roku Grażyny Bacewicz jest nagranie opery radiowej  Przygoda króla Artura, które jeszcze w tym roku zostanie wydane na CD przez PolskieRadio.
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem "Jeunesses Musicales", a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę Srebrnego Medalu Herberta von Karajana w 1976 roku na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim zaowocowało przekształceniem jej w 1977 roku w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.
Do 2008 roku Orkiestra pod jej batutą nagrała dla Polskiego Radia ponad 9000 minut muzyki obejmującej repertuar od baroku do współczesności i wykonała setki koncertów transmitowanych przez Polskie Radio. Zespół zarejestrował 110 koncertów i programów dla Telewizji Polskiej oraz 5 godzin muzyki dla Télévision Française 1. Orkiestra nagrała również 46 płyt. W dorobku artystycznym Zespołu znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w opracowaniu J. Kofflera na orkiestrę kameralną. Orkiestra współpracuje także z radiofoniami zagranicznymi, m.in: niemieckimi NDR, WDR, SFB oraz BBC w Londynie, CBC w Montrealu i radiofonią meksykańską, dla których nagrywa przede wszystkim muzykę polską.
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii, współpracując często ze światowej sławy solistami, takimi jak: Maurice André, Martha Argerich, Patric Galois, Steven Isserlis, Gary Karr, Kevin Kenner, Mischa Maisky, Jeremi Menuhin, Igor Oistrakh, Michela Petri, Alexandre Rabinovitch, Vadim Repin, Grigori Sokolov, Guy Touvron, Henryk Szeryng oraz wszyscy czołowi soliści polscy.
Wśród najsłynniejszych sal koncertowych, w których występowała Orkiestra, należy wymienić Concertgebouw w Amsterdamie, Filharmonię Berlińską, Filharmonie w Kolonii i Monachium, Filharmonię w Petersburgu, lipski Gewandhaus, wiedeński Musikvereinsaal, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolański Teatro alla Scala i Tokyo Opera City Concert Hall. Orkiestra regularnie bierze udział w licznych europejskich festiwalach muzycznych.
  Recenzje
"Zespół należy do najlepszych światowych orkiestr tego typu, posiada wyjątkowe brzmienie, wspaniałe legato i niezrównanego dyrygenta w osobie pani Duczmal."
The Independent, Londyn
 
"Jak burza spadły na oczekującą w Conservatorio publiczność smyczki polskie z Orkiestry Kameralnej Amadeus. (...) Entuzjazm."
Corrriere della Sera, Mediolan
"I pomyśleć, że ktoś może mieć jeszcze wątpliwości na temat kobiet z batutą!
Po tym, jak zobaczyliśmy i poznaliśmy rezultat pracy Agnieszki Duczmal."
Il Giornale, Monfalcon (Włochy)
"Agnieszka Duczmal słusznie otrzymała w Rzymie tytuł "Kobieta świata", gdyż ta drobna, silna,
elegancka i pełna temperamentu kobieta jest dyrygentem światowego formatu."
V.Levinsky, Allgemeine Zeitung (Niemcy)
"Nie znalazłaby się chyba żadna niemiecka orkiestra kameralna, która potrafiłaby zaprezentować tak idealnego Mozarta."
Allgemeine Zeitung (Niemcy)
"Mówiąc o polskiej Orkiestrze Kameralnej Amadeus można używać tylko słów entuzjastycznych."
Il Giornale, Monfalcon (Włochy)
"Panią Duczmal cechuje przede wszystkim dociekliwość nie pozwalająca jej na powierzchowne rozumienie muzyki. Kształtuje i różnicuje frazy z uderzającą oryginalnością."
M.J.White, The Independent, Londyn

Chór Polskiego Radia

Chór Polskiego Radia został założony w 1948 roku przez Jerzego Gerta. Funkcję kierownika chóru pełnili wtedy kolejno: Alojzy Kluczniok i Tadeusz Dobrzański. Następnie z chórem pracowali: Adam Pałka, Jerzy Kurcz, Maciej Ogarek, Stanisław Krawczyński, Bronisława Wietrzny, Małgorzata Orawska.
Od początku istnienia do roku 1994 Chór stanowił integralną część zespołu Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji. Od stycznia 1995 roku działa samodzielnie w strukturach Polskiego Radia S.A. a Dyrektorem – Dyrektorem Artystycznym jest Włodzimierz Siedlik.
Repertuar zespołu obejmuje zarówno muzykę a cappella, jak i formy wokalno-instrumentalne, dzieła reprezentujące wszystkie style i epoki ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Poza działalnością koncertową Chór dokonał licznych nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, a także nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych.
Zespół wielokrotnie brał udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów współczesnych (m.in. Trzy poematy Henri Michaux Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją kompozytora, a także dzieła Krzysztofa Pendereckiego) oraz w licznych festiwalach w kraju i zagranicą (m.in. Wratislavia Cantans, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Chopinowski w Dusznikach, Muzyka w Starym Krakowie, Rossini Opera Festival, Settimana di Monreale, Le Festival de la Musique Contemporaine Centre Pompidou, Oratorio und Cantata Festival Ratzeburg).
Na przełomie 2000 i 2001 roku wraz z Israel Kibbutz Orchestra, Chór wziął udział w tournée koncertowym wykonując: Stabat Mater K. Szymanowskiego, Mszę c-moll W. A. Mozarta, Stabat Mater F. Schuberta pod dyrekcją Avi Ostrowskiego.
W listopadzie 2001 roku Chór uczestniczył w Festiwalu Europalia 2001 w Brukseli, gdzie wraz z NOSPR wykonał Stabat Mater K. Szymanowskiego pod dyrekcją Antoniego Wita.
W lutym 2002 zespół wyjechał na tournée po Szwajcarii gdzie pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego wraz z Polską Orkiestrą Radiową wykonywał kantatę Aleksander Newski S. Prokofiewa.
W lipcu 2008 roku zespół ponownie gościł w Izraelu – tym razem na zaproszenie Symphonic Orchestra Rishon Le Zion, gdzie podczas koncertów wykonał IX symfonię L. von Beethovena, Glorię F. Poulenca oraz utwory na chór a cappella (m.in. M. Zieleński, H.M. Górecki, K. Penderecki, P. Sydor, A. Koszewski, R. Twardowski).
Chór od wielu lat ściśle współpracuje z dwoma wybitnymi kompozytorami polskimi: Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim. Każdego roku wykonuje szereg koncertów w całej Polsce z programem a cappella Krzysztofa Pendereckiego. Koncerty te prowadzone są przez samego mistrza. Owocem współpracy z H.M. Góreckim są zrealizowane liczne nagrania archiwalne dla Polskiego Radia (w tym prawykonania), których zwieńczeniem jest wydanie w 2008 roku dwupłytowego albumu.
Jako jeden z nielicznych zespołów, Chór posiada w swoim repertuarze operę Mojżesz i Aaron Arnolda Schönberga. W 1998 roku został zaproszony przez Staatstheater w Darmstadt do wspólnego wystawienia tego dzieła. W 2002 roku gościł na deskach Teatru Massimo w Palermo, w 2003 roku – na zaproszenie teatru w Stuttgarcie, a w 2004 roku na deskach Hamburgische Staatsoper .
Małgorzata Orawska - Studia dyrygenckie ukończyła na Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Ewy Michnik. Już w czasie studiów rozpoczęła pracę na uczelni, a po uzyskaniu magisterium podjęła pracę jako dyrygent-asystent, śpiewaczka i pianistka w Orkiestrze i Chórze Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie. Współpracowała wówczas z kompozytorami, dyrygentami oraz ze śpiewakami i instrumentalistami, którzy koncertowali i nagrywali z tym zespołem. Swoją pracę artystyczną związała jednak z chóralistyką.

Zdobyła wiele nagród na konkursach chóralnych i festiwalach. Do najważniejszych osiągnięć zalicza prawykonania dedykowanych jej utworów. Nagrała płytę z utworami H.M. Góreckiego na chór a capella. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia. Przygotowała chóry do nagrań płytowych, m. in. II Symfonii G. Mahlera pod dyrekcją A.Wita, opery Wilhelm Tell G. Rossiniego pod dyrekcją G. Gelmettiego, 4 Ballad E. Remicka-Warrena z udziałem barytona T. Hampsona.
Realizuje rozległy repertuar muzyczny, od chorału gregoriańskiego poprzez muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu, impresjonizmu, klasyków XX w. po utwory współczesne. Uzyskała tytuł doktora dyrygentury na Akademii Muzycznej w Krakowie. Promotorem pracy doktorskiej była prof. Ewa Michnik.
Małgorzata Orawska jest kierownikiem muzycznym i dyrygentem chóru Opery Wrocławskiej. Przygotowywała zespół do wielu premier operowych między innymi: Carmen G. Bizeta (2005), wszystkich części tetralogii R. Wagnera Pierścień Nibelunga (2006), Napój miłosny G. Donizettiego (czerwiec 2007) oraz Borys Godunow M. Musorgskiego (październik 2007)
Została odznaczona Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi. Ten ostatni otrzymała we wrześniu 2005 r. z okazji jubileuszu 60-lecia polskiej sceny operowej we Wrocławiu.
W 2006 r. w Operze Wrocławskiej przygotowała i dyrygowała premierą Cosi fan tutte W.A. Mozarta.