Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Artykuły i wywiady

9.10.2017 Minister Jarosław Sellin: Mamy gotowe kilka wariantów ustawy o dekoncentracji mediów. Czekamy na decyzję polityczną

Wnetfm logo655Wiceminister kultury w rozmowie w Poranku WNET o aktualnej sytuacji w sporze lub różnicy zdań pomiędzy prezydentem a rządem oraz o zaawansowaniu prac nad ustawą o dekoncentracji mediów.
W tygodniku „Do Rzeczy" ukazał się wywiad z prezydentem Andrzejem Dudą, a w tygodniu „wSieci" – z ministrem Antonim Macierewiczem. Tematyka w nich poruszana zapoczątkowała rozmowę Krzysztofa Skowrońskiego w Poranku WNET z wiceministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosławem Sellinem.

Czy czas konfliktu, który dotyczy reformy wymiaru sprawiedliwości, mamy już za sobą? Minister twierdzi, że jeszcze nie, aczkolwiek nie nazwa tego konfliktem, a raczej różnicą zdań. Projekty prezydenckie, jak uważa, są dobrym punktem wyjścia do szukania kompromisu. Reforma wymiaru sprawiedliwości powinna być dokończona jesienią. Rozpoczęta została w lipcu zeszłego roku podpisem prezydenta pod ustawą zmieniającą prawo o ustroju sądów powszechnych, czyli tych, z którymi przeciętny obywatel ma najwięcej do czynienia. Z rozmów między prezydentem a Jarosławem Kaczyńskim i z komunikatów obu stron wynika, że w sprawie ustaw o Sądzie Najwyższym i Krajowej Radzie Sądownictwa jesteśmy na dobrej drodze do kompromisu.

Czy do tego nie jest potrzebne przekonanie ministra sprawiedliwości, że to, co przygotował prezydent, jest korzystne dla wymiaru sprawiedliwości? Projekty przygotowane wcześniej w ministerstwie nie podobały się prezydentowi. Jarosław Sellin odpowiedział, że są teraz na stole projekty prezydenckie, a według zapowiedzi klub parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości ma przygotować do nich pisemne uwagi. Być może będzie też potrzebna opinia ze strony rządu. Takowa przygotowana byłaby właśnie w Ministerstwie Sprawiedliwości. Jak się pojawią te opinie, dojdzie do kolejnych rozmów. „Im więcej tych rozmów między prezydentem a liderem partii rządzącej, tym lepiej", by na końcu powstał „projekt akceptowany przez wszystkich".

Drugi ważny spór, to spór prezydenta z Antonim Macierewiczem o to, kto i jakie ma mieć kompetencje i odpowiedzialność za to, co się dzieje w polskich siłach zbrojnych. Według ministra to, że do takich sporów dochodzi, jest winą konstytucji, która mówi „dosyć nieprecyzyjnie", że zwierzchnikiem sił zbrojnych jest prezydent i wykonuje swoje kompetencje za pośrednictwem ministra obrony narodowej, działającego w innej zupełnie instytucji politycznej, jaką jest rząd. Przy tak rozpisanych rolach mogą pojawić się różnice w koncepcjach reformowania sił zbrojnych. One się rzeczywiście pojawiły, zwłaszcza jeśli chodzi o usytuowanie czołowych postaci kierujących armią, zarówno w czasie wojny, jak i pokoju. Zdaniem ministra dialog w tej sprawie jest.

Czasem wchodzi w grę czarny PR, strony sprzeczają się publicznie, pokazując różne dokumenty. Jarosław Sellin uważa, że zmiany, które są projektowane w rządzie i akceptowane przez prezydenta, zmierzają w dobrym kierunku – zwiększenie środków, które idą na armię, zwiększenie jej liczebności, powołanie wojsk obrony terytorialnej, modernizacja sprzętu wojskowego i pomimo wsparcia sojuszników dążenie do tego, żeby Polska miała możliwość samodzielnego obronienia się.

Ustawa o dekoncentracji mediów jest gotowa czy też nie? Jest gotowa w tym sensie, że jest gotowych kilka wariantów do zaproponowania. Minister oświadczył, że obecnie czekamy na decyzję polityczną, którą wybrać. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest przygotowane, żeby w każdej chwili położyć na stole gotowy projekt ustawy. Problem w mediach jest poważny. W żadnym poważnym kraju Unii Europejskiej – uważa Jarosław Sellin – nikt nie dopuścił, żeby media były w rękach kapitału zagranicznego i żeby były tak zmonopolizowane, zwłaszcza na rynku prasy, przede wszystkim regionalnej i lokalnej. Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania nie pozwalają na to, żeby kapitał zagraniczny był tak obecny w ich mediach. Takie działania są dozwolone w Unii Europejskiej. Unia Europejska i Rada Europy wydają nawet specjalne dokumenty zachęcające do walki z monopolami w mediach. Polska ma więc podstawy prawne do takich działań. To, co będzie proponować, nie będzie odbiegało od tego, co obowiązuje w innych krajach. Jeżeli ktoś będzie się chciał do Polski przeczepić, to Polska będzie mogła odpowiedzieć, pytając, dlaczego nie czepiają się Niemiec czy Francji.

Jarosław Sellin odmówił wypowiedzi na temat szykowanych wariantów ustawy o dekoncentracji mediów: – Nie mogę powiedzieć, na czym te warianty polegają. Wzorujemy się na rozwiązaniach francuskich i niemieckich, które różnią się, ale jedne i drugie są skuteczne. Czy dotyczą one tylko prasy, czy też mediów elektronicznych? Warianty są różne, ale problem mamy przede wszystkim w prasie. Jednak rozwiązania niemieckie i francuskie przewidują rozwiązania crossowe, obowiązujące wszystkie rynki medialne.

Krzysztof Czabański udzielił wywiadu tygodnikowi „Do Rzeczy". Zapytany o ocenę tego, co się dzieje w telewizji publicznej, powiedział, że w wielu kwestiach różni się z jej prezesem Jackiem Kurskim. Jak minister Sellin ocenia obecne funkcjonowanie telewizji publicznej? – Od tego jest Rada Mediów Narodowych. Natomiast politykowi czynnemu nie wypada oceniać konkretnych mediów. Z perspektywy wiceministra KiDN mogę powiedzieć, że im więcej kultury wysokiej, tym lepiej. (...) Zgadzam się, że mamy nierozwiązany problem finansowania mediów publicznych.

Co ministerstwo proponuje, aby poprawić finansowanie mediów publicznych? – Myślimy o tym, żeby zrekompensować z budżetu państwa mediom publicznym zwolnienia socjalne w opłatach abonamentowych, które miały miejsce w ostatnich latach. Decyzja w tej sprawie będzie szybko – mówi wiceminister.